Nachádzate sa v <country>

Zvoľte lokálnu stránku TENA pre lokálne informácie.

Ochabnuté svaly panvového dna si vyžadujú pravidelnú starostlivosť

ochabnute svalstvo panvoveho dna

Pre mnohé ženy je téma svalov panvového dna stále akýmsi tabu. Niektoré ženy o svaloch panvového dna hovoriť nechcú a mnohé o ich dôležitosti nevedia vôbec nič. Každá žena by však mala vedieť, že tieto svaly hrajú v jej živote veľmi dôležitú úlohu a dokonca majú významný vplyv na jej zdravie. Na čo všetko slúžia? 

Panvové dno je skupinou väzov, svalov a tkanív. Ide o podporný aparát pre močový mechúr, močovú rúru, maternicu a konečník. Svaly panvového dna sú zodpovedné za správne držanie tela, ale aj za odtok venóznej krvi z nôh a za hlbšie pravidelné dýchanie. Dobrý stav svalov panvového dna má významný vplyv nielen na celkový priebeh pôrodu, ale aj na prežívanie orgazmu.

Ochabnuté svalstvo – všimnete si ho počas tehotenstva

Mnoho žien sa o ochabnuté svaly panvového dna začne zaujímať práve v období tehotenstva. Táto životná etapa je pre panvové dno veľkou skúškou. Z hormonálnych dôvodov sa panvové dno začne postupne uvoľňovať a pripravovať sa na pôrod. Kvôli tomu sa mení ťažisko tela a začínajú sa objavovať nepríjemné bolesti chrbta. 

Od pružnosti a flexibility svalov panvového dna závisí udržanie maternice v správnej pozícii. Tá totiž počas tehotenstva naberá hmotnosť spolu so zväčšujúcim sa bábätkom. Sila a výdrž svalov panvového dna je tak niekoľko mesiacov podrobená náročnej skúške.

Ochabnuté svalstvo sa dá cvičiť kedykoľvek a kdekoľvek

Mnoho žien má oslabené svaly panvového dna, a ani o tom nevedia. Odborníci odporúčajú každej žene, aj tej, ktorá aktuálne nemá žiadne problémy, aby posilňovala svaly panvového dna každý deň. Umožňujú to tzv. Kegelove cviky, ktoré sú známe od 20. rokov 19. storočia, keď sa používali na nápravu drobných anatomických odchýlok vzniknutých pri pôrode. Základným cvikom, ktorý sa dá robiť kedykoľvek a kdekoľvek, je vťahovanie zvieračov konečníka a močovej rúry, ako keby ste mali zadržať stolicu a moč. Tento cvik je natoľko diskrétny, že ho môžete robiť aj v práci na porade, na konferencii, v autobuse, v aute alebo hocikedy, keď si na to spomeniete.

Striedanie polôh – sťahovanie svalov panvového dna

Okrem diskrétneho cvičenia v práci či v autobuse je vhodné cvičiť aj doma. Základný cvik treba precvičovať v rôznych polohách – v polohe mačky, na chrbte, na boku atď. Ideálne je cvičiť aspoň 30 minút denne. Niektoré ženy však majú problémy uvedomiť si ochabnuté svalstvo panvového dna, a preto potrebujú radu urológa alebo gynekológa. Určite sa nehanbite a opýtajte sa svojich lekárov, aby ste vedeli, ako cvičiť čo najefektívnejšie. Možno vám pomôžu kurzy špeciálnej liečebnej gymnastiky alebo rôzne zdravotnícke pomôcky, ktoré boli špeciálne vyvinuté na posilnenie ochabnutých svalov panvového dna. Jednou z pomôcok na cvičenie je balónik, vďaka ktorému zistíte, ako presne fungujú svaly panvového dna. Cvičenie s ním je veľmi efektívne najmä pred pôrodom, ale s balónikom sa dá cvičiť aj mimo obdobia tehotenstva. Princíp je celkom jednoduchý. Do pošvy si zavediete nafukovací balónik, ktorého objem zväčšujete pomocou pumpičky. Postupne ho skúšate z tela vypudiť sťahovaním svalov panvového dna a hlbokým dýchaním. Toto cvičenie je vhodné začať praktizovať až po ukončení 36. týždňa tehotenstva. Je dobré si naň vyčleniť minimálne 15 až 30 minút.

Cvičenie s balónikom uľahčí priebeh pôrodu

Pri pravidelnom cvičení budete postupne vedieť nafúknuť balónik viac a viac. Ideálne je, ak sa dopracujete k výslednému obvodu 28 až 30 cm. Ten sa približuje veľkosti hlavičky novorodenca, ktorý prechádza pôrodnými cestami. Cieľom cvičenia však nie je dosiahnuť konkrétny obvod, ale naučiť sa čo najlepšie ovládať svoje svaly. Cvičenie s balónikom vám pomôže svaly pred pôrodom nielen spevniť, ale aj uvoľniť, čo je veľmi dôležité. Mnohým ženám po pôrode zostane panvové dno dlho ochabnuté, a preto majú problémy s inkontinenciou a ťažko sa vracajú k aktívnemu sexuálnemu životu.

Cvičením predídete ochabnutiu svalstva a inkontinencii

Nedobrovoľný únik moču môže mať rôzne podoby a vzniká z rôznych príčin. Môže ísť o únik moču pri zdvíhaní ťažkých predmetov, pri kýchnutí, kašli alebo skákaní na trampolíne, či o nepredvídateľný únik moču v strese alebo počas spánku. 

Na svete trpia inkontinenciou milióny ľudí. Práve cviky na posilnenie panvového dna im môžu v boji s inkontinenciou výrazne pomôcť. V prípade, že trpíte stresovou inkontinenciou, pomôžu vám pravidelné rýchle sťahy svalov panvy. Pri urgentnej inkontinencii môže stav zlepšiť snaha o oddialenie vyprázdnenia, čím sa postupne zvýši množstvo moču, ktoré močový mechúr dokáže udržať.

Pravidlá, ktoré treba pre zdravé panvové dno dodržiavať

- Nedvíhajte ťažké predmety,

- nikdy nezadržiavajte moč, 

- ak to nie je nevyhnutné, neobmedzujte sa v pití, denne vypite aspoň 2 litre tekutín, 

- obmedzte nosenie topánok s vysokými podpätkami, 

- vyprázdňujte sa len vtedy, ak cítite skutočnú potrebu vymočiť sa, 

- precvičujte svaly panvového dna aspoň raz denne.