Únik moču pri kašli

Problém s náhlym únikom moču pri činnostiach, pri ktorých dochádza k zvýšeniu vnútrobrušného tlaku (kašľanie, kýchanie, smiech), je pomerne rozšírený. Hoci si ho mnohí spájajú najmä so ženami v prechode, stretnúť sa s ním môžeme aj u podstatne mladších žien a taktiež aj u zástupcov mužského pohlavia.

Inkontinencia pri kašli trápi množstvo žien

Nečakaný únik malého množstva moču pri kašli alebo kýchnutí je jedným z častých problémov, ktoré trápia ľudí trpiacich stresovou inkontinenciou. Výskumy ukazujú, že až 65,5% žien, ktoré trápi chronický kašeľ majú súčasne problémy s inkontinenciou. Výskyt chronického kašľa u žien s inkontinenciou je 23%.1

Únik moču pri kašli spôsobuje výrazný problém pacientom, ktorí trpia ochoreniami spojenými s úporným kašľom. Bronchitída, astma alebo chronická obštrukčná choroba pľúc, to všetko sú ochorenia, pri ktorých v dôsledku dusivého kašľa dochádza k silným sťahom brušných svalov. Počas kašľa dochádza k silnému stiahnutiu brušného svalstva, ktoré vytvára tlak na mechúr a svaly panvového dna. Štúdie ukazujú, že aj silné svalstvo panvového dna u týchto pacientov, občas nemusí zvládnuť veľký tlak spôsobený dusivým kašľom. Dôležité však je nesnažiť sa kašeľ zastaviť alebo sa mu vyhýbať, pretože by mohlo dôjsť k nahromadeniu hlienov v pľúcach.

Čo pomôže zmierniť únik moču pri kašli?

S kontrolou úniku moču pri kašli výrazne pomôže správna technika kašľania. Predtým, ako začnete kašľať, stiahnite svaly panvového dna tak, akoby ste sa snažili nimi niečo chytiť. Dôležité je počas tejto snahy svaly dvíhať hore a nie ich tlačiť dole.

Druhou možnosťou, ako predísť úniku moču pri kašli je pravidelné posilňovanie svalstva panvového dna. Cvičenie nielen že pomáha predchádzať zahlieňovaniu, ale dokáže zmierniť aj únik moču. 

Dodržiavanie zásad správneho kašľa a pravidelné posilňovanie svalstva panvového dna, by preto mali byť bežnou súčasťou života všetkých pacientov s chronickým kašľom.

Ako kontrolovať únik moču pri kýchaní?

Vedomé stiahnutie svalov panvového dna pri kýchaní je zložitejšie, ako pri kašli. Pomôcť si môžete prekrížením nôh počas kýchania. Ak vás nutkanie na kýchanie prekvapí počas chôdze, zastavte a pritlačte stehná pevne k sebe. 

Únik moču pri kýchaní alebo kašľaní je nepríjemný. Za svoj intímny problém sa však hanbiť nemusíte. Nebojte sa poradiť o svojich problémoch s lekárom a zaraďte do svojho denného programu aj Kegelove cviky. Cvičenie je veľmi efektívny spôsob, ako bojovať s inkontinenciou najmä v jej zárodkoch. 

Vložky a nohavičky TENA ako vhodné doplnky pre únik moču

Zmierniť prípadný diskomfort a obavy zo zápachu v prípade nečakaného úniku moču pomôžu inkontinenčné pomôcky.
• Pri ľahšej inkontinencii odporúčame vložky TENA Lady.
• Pre osoby, ktoré trápi stredná až ťažšia inkontinencia sú ideálnym riešením naťahovacie nohavičky, vďaka ktorým môžete aj naďalej bez obáv vykonávať akúkoľvek aktivitu.
 
 
Zdroj: 1)  Robin Zoglmann, Tam Nguyen, Marian Engberts, Dominique Vaessen, Niels Patberg, Jan Van den Berg European Respiratory Journal 2015 46: PA713; DOI: 10.1183/13993003.congress-2015.PA713