Úlohou oddelenia pre inteligentné riešenia spoločnosti Essity je vytvárať digitálne riešenia na inkontinenciu. Vedúcim tohto oddelenia je Axel Nordberg, inžinier s doktorátom z medicínskych materiálov z KTH a so skúsenosťami konzultanta manažmentu a podnikateľa v zdravotníctve. S Axelom sme sa stretli v Štokholme, kde žije so svojou manželkou a tromi deťmi, aby sme zistili, aká je budúcnosť starostlivosti o seniorov a ako sa TENA pripravuje na výzvy spojené so starnutím spoločnosti.
O: Aké sú vaše predstavy o budúcnosti opatrovateľského odvetvia a o tom, ako sa bude meniť v reakcii na rýchlo sa rozrastajúcu populáciu starších ľudí?
Vieme, že do roku 2050 bude na svete takmer o miliardu viac ľudí starších ako 65 rokov ako je dnes! Už dnes máme na svete viac ako 400 miliónov ľudí postihnutých inkontinenciou a vieme, že kontinuita a výskyt inkontinencie stúpa s vekom. Tieto fakty vytvárajú reálny tlak na systém.
Podľa týchto trendov predpokladáme, že sa opatera presunie do domácej starostlivosti. To znamená posun k neškoleným opatrovateľom – v podstate rodinným príslušníkom poskytujúcim opatrovanie. Oni potrebujú podporu. Ak sa ich na to spýtame, presne to nám povedia.
Ďalšia vec je, že ak sa presunieme do domácej starostlivosti, vzniknú nám v zariadeniach prípady náročnejšie na zdroje - mobil seniora. Tam máte síce vyškolených opatrovateľov, ale budú mať iný druh pracovnej záťaže.
O: Ako tento obraz ovplyvnil COVID-19?
Ak sa na toto smerovanie pozrieme z pohľadu vplyvu pandémie, nenájdeme v podstate žiadne nové trendy. To, čo vidíme, je pokračujúce smerovanie, ktoré COVID-19 často výrazne urýchľuje.
Vezmime si príklad starostlivosti o príbuzného. Musíte sa postarať o človeka, ku ktorému máte vybudovaný blízky vzťah. Už to je náročné. Potom sa navyše s tým človekom ani nemôžete stretnúť, alebo musíte dodržiavať odstup. Takže sa zvýšili požiadavky a nastolené smerovanie sa urýchlilo. Ako si v tom všetkom zachováte dôstojnosť a ako zaistíte ľudskú stránku starostlivosti, keď sa toto deje? My tu v TENA sme teda prehodnotili a premysleli spôsob poskytovania našich služieb.