Label with the key: CareNeedErrorMessage not found. . Label with the key: CareNeedReload not found.

Rozhovor: Budúcnosť prepojenej starostlivosti s Axelom Nordbergom, PhD.

Rozhovor s riaditeľom pre digitálne riešenia spoločnosti Essity o starnúcej populácii, globálnom smerovaní v ošetrovateľstve a inováciách na poli kontinencie, nie inkontinencie. Nižšie si pozrite video alebo prečítajte rozhovor.

Úlohou oddelenia pre inteligentné riešenia spoločnosti Essity je vytvárať digitálne riešenia na inkontinenciu. Vedúcim tohto oddelenia je Axel Nordberg, inžinier s doktorátom z medicínskych materiálov z KTH a so skúsenosťami konzultanta manažmentu a podnikateľa v zdravotníctve. S Axelom sme sa stretli v Štokholme, kde žije so svojou manželkou a tromi deťmi, aby sme zistili, aká je budúcnosť starostlivosti o seniorov a ako sa TENA pripravuje na výzvy spojené so starnutím spoločnosti.

O: Aké sú vaše predstavy o budúcnosti opatrovateľského odvetvia a o tom, ako sa bude meniť v reakcii na rýchlo sa rozrastajúcu populáciu starších ľudí?

Vieme, že do roku 2050 bude na svete takmer o miliardu viac ľudí starších ako 65 rokov ako je dnes! Už dnes máme na svete viac ako 400 miliónov ľudí postihnutých inkontinenciou a vieme, že kontinuita a výskyt inkontinencie stúpa s vekom. Tieto fakty vytvárajú reálny tlak na systém. 

Podľa týchto trendov predpokladáme, že sa opatera presunie do domácej starostlivosti. To znamená posun k neškoleným opatrovateľom – v podstate rodinným príslušníkom poskytujúcim opatrovanie. Oni potrebujú podporu. Ak sa ich na to spýtame, presne to nám povedia. 

Ďalšia vec je, že ak sa presunieme do domácej starostlivosti, vzniknú nám v zariadeniach prípady náročnejšie na zdroje - mobil seniora. Tam máte síce vyškolených opatrovateľov, ale budú mať iný druh pracovnej záťaže.

O: Ako tento obraz ovplyvnil COVID-19?

Ak sa na toto smerovanie pozrieme z pohľadu vplyvu pandémie, nenájdeme v podstate žiadne nové trendy. To, čo vidíme, je pokračujúce smerovanie, ktoré COVID-19 často výrazne urýchľuje. 

Vezmime si príklad starostlivosti o príbuzného. Musíte sa postarať o človeka, ku ktorému máte vybudovaný blízky vzťah. Už to je náročné. Potom sa navyše s tým človekom ani nemôžete stretnúť, alebo musíte dodržiavať odstup. Takže sa zvýšili požiadavky a nastolené smerovanie sa urýchlilo. Ako si v tom všetkom zachováte dôstojnosť a ako zaistíte ľudskú stránku starostlivosti, keď sa toto deje? My tu v TENA sme teda prehodnotili a premysleli spôsob poskytovania našich služieb.

O: Ako toto smerovanie ovplyvní spôsob poskytovania starostlivosti?

Digitálne riešenia sú súčasťou poskytovania starostlivosti už aj dnes. Vezmime si meranie cukru v krvi. To, čo sa deje dnes, je, že môžete priebežne sledovať kontinuitu cukru v krvi a reagovať na jeho zníženie, resp. zvýšenie. To umožňuje podniknúť preventívne opatrenia a tiež to zlepšuje výsledok starostlivosti. 

Myslím si, že je naozaj dôležité zamerať sa na prevenciu oveľa viac ako v minulosti. A posuňme to ešte ďalej: na celkovú pohodu. Čo očividne prichádza ešte predtým. Ak dokážeme byť úplne na začiatku múdrejší a úspešnejší, čo sa týka ochrany zdravia ľudí, ušetríme si veľa práce spojenej s liečbou.

O: Môžete uviesť príklad digitálnych riešení, ktoré prispievajú k poskytovaniu starostlivosti pre ľudí a seniorov?

Existuje mnoho zaujímavých príkladov. Vidíme to pri malígnom melanóme, kde pacient môže získať pomoc už vtedy, keď si odfotí materské znamienko a opýta sa, či ide o problém, alebo nie. Ak áno, je pozvaný na vyšetrenie. Namiesto nekonečného objednávania sa môžete dostať k odpovediam oveľa rýchlejšie.

„Mali by sme prijať starnutie. Myslím si, že v spoločnosti sa priveľa hovorí o tom, ako predchádzať starnutiu. Ale rád by som to celé otočil a povedal, aké skvelé je mať možnosť zostarnúť. Je to skvelé. Prijmime to.“

Axel Nordberg, riaditeľ pre digitálne riešenia

O: Existujú aj iné aspekty, ktoré treba popri inováciách v rámci starostlivosti o seniorov zvážiť okrem technológie?

Nemôžem odolať tomu, aby som sa nezmienil o tom, že treba prijať starnutie. Myslím si, že v spoločnosti sa priveľa hovorí o tom, ako predchádzať starnutiu. Ale rád by som to celé otočil a povedal: „Aké skvelé je mať možnosť zostarnúť. Je to skvelé. Prijmime to.“ Ako môžeme pomôcť v priebehu starnutia? To je tá správna otázka. 

Príklad: Keď ste klientom zariadenia sociálnych služieb, na mnohých miestach vo svete sa to dnes robí tak, že vám pravidelne kontrolujú absorpčnú pomôcku a v prípade potreby ju vymieňajú. Jednak si to vyžaduje čas, jednak je to zásah do vašej dôstojnosti. A ak túto myšlienku rozšírite na príbuzných, toto musia robiť pre svojich milovaných. Takže, ak im dokážeme pomôcť s tým, aby bola táto starostlivosť dôstojnejšia, je to pre nich veľká pomoc.

O: Ako teda TENA rieši tieto výzvy?

V rámci riešenia týchto výziev je potrebné myslieť na celé kontinuum starostlivosti. V našom ponímaní je to pohoda, s ktorou treba začať. Potom prevencia, vyhodnocovanie, liečba, sprostredkovanie starostlivosti a nakoniec sledovanie údajov, resp. ich vyhodnocovanie. 

Keď ste v seniorskom veku, je pre vás veľmi dôležité byť nezávislý, žiť vo svojom dome, cítiť pohodu. Keď ste klientom zariadenia sociálnych služieb, pohoda nemusí byť tou najdôležitejšou vecou, ale úplne nevyhnutnými sa stávajú prevencia a vyhodnocovanie.

Pohľad zblízka na indikátor na výmenu pomôcky TENA SmartCare pripojený k absorpčným nohavičkám TENA Pohľad zblízka na indikátor na výmenu pomôcky TENA SmartCare pripojený k absorpčným nohavičkám TENA

O: Ponúka dnes TENA nejaké riešenia, ktoré sú určené pre „kontinuálnu starostlivosť“?

Naše riešenie TENA Identifi™ je dobrým príkladom umiestneným na tomto „kontinuu starostlivosti“. Je to absorpčná pomôcka so zabudovanými snímačmi, ktorú nosí klient zariadenia sociálnych služieb v priebehu 72 hodín. Potom získa opatrovateľ správu, ktorá sa týka konkrétneho klienta. A o to tu ide. Umožňuje to zariadeniu sociálnych služieb nastaviť plán individualizovanej starostlivosti pre konkrétneho klienta. 

Priamym dôsledkom je, že bude poskytnutá viac individualizovaná starostlivosť, budú sa používať tie správne pomôcky a budete si môcť nastaviť plán správneho poskytnutia toalety v správnom čase. 

Potom máme k dispozícii indikátor na výmenu pomôcky TENA SmartCare™. Je to snímač, ktorý umiestnite zvonku na absorpčnú pomôcku. Ten vyšle signál o úrovni vlhkosti na informačnú stránku a do smartfónu. To znamená, že aplikácia vás upozorní, kedy je potrebné zvážiť výmenu pomôcky a kedy nie. 

Ide v podstate o spektrum riešení. Máme riešenie TENA SmartCare™ pre ošetrujúcich príbuzných v podmienkach domáceho bývania a máme aj riešenie TENA SmartCare™ pre inštitúcie – pre profesionálnych poskytovateľov starostlivosti. Používajú rovnakú platformu, ale majú odlišné „výstupy“. Často existuje viacero príbuzných, ktorí sa starajú o jednu milovanú osobu. V inštitucionálnom zariadení je to však presne naopak. Máte veľa klientov a bežne menej opatrovateľov. Preto musíme zobrazovať informácie rôznymi spôsobmi. Aj ich potreby sú odlišné.

O: Ako teda narábať so sledovanými údajmi?

Začnime tým, že vám to pomôže lepšie si naplánovať starostlivosť. Môžu prispieť k tomu, že budete menej času venovať pomôcke, ktorá nasiakne. Ale tiež poradí opatrovateľovi: „Nemusíte tam bežať hneď a meniť pomôcku, klient je momentálne úplne v poriadku.“ 

To v prvom rade. Opäť však pripomínam, pozrime sa do budúcnosti. Čo ak dokážeme prispieť odporúčaniami, kedy pravdepodobne bude vhodné vykonať toaletu? Čo ak tie možnosti posunieme ešte ďalej a využijeme umelú inteligenciu? Nejde o nahradenie opatrovateľa, ale môžeme ho vybaviť odporúčaniami. V skutočnosti dokážete ovplyvniť 80 % klientov zariadenia sociálnych služieb, ktorí trpia inkontinenciou, plus personál tým, že im ponúknete odporúčania, ktoré šetria čas a zlepšujú výsledky.

„V rámci riešenia týchto výziev je potrebné myslieť na celé kontinuum starostlivosti.“

Axel Nordberg, riaditeľ pre digitálne riešenia

O: Môžete nám povedať o pripravovaných inováciách TENA, ktorých cieľom je to dosiahnuť?

V TENA sa momentálne venujeme vývoju nositeľného snímača močového mechúra. Ide o skutočnú prevenciu. Myšlienkou nositeľného snímača močového mechúra je merať množstvo moču v močovom mechúre a nie vlhkosť v pomôcke. Pri niektorých indikáciách, ako sú poranenia miechy a niektoré ďalšie indikácie inkontinencie, budeme naozaj schopní povedať, kedy musia ísť na toaletu namiesto toho, aby museli použiť pomôcku.

O: Aký dopad bude mať toto všetko na uhlíkovú stopu produktového radu značky TENA?

Verím, že tieto riešenia majú v sebe veľký potenciál zredukovať uhlíkovú stopu tým, že sa budú používať správne pomôcky v správnom čase a v niektorých prípadoch sa zníži aj samotná potreba použiť absorpčnú pomôcku. Napríklad pomocou nositeľného snímača močového mechúra, ktorý momentálne vyvíjame.

O: Aké sú priority spoločnosti TENA v pokračujúcej inovácii do budúcnosti?

Oveľa dôležitejšia bude prevencia. Bude oveľa dôležitejšie zachovať pohodu. Tiež verím tomu, že nastane väčšia miera spolupráce pri vývoji. Keď sa obzrieme o pár rokov dozadu, spoločnosť ponúkla riešenie od A po Z. V dnešnej dobe ide skôr o niečo ako ekosystém alebo sieť, ktorej je zákazník súčasťou. Zvyšuje to relevantnosť. 

Vieme, že inkontinencia je veľkou výzvou pre ošetrujúcich príbuzných, ale aj pre profesionálnych opatrovateľov. Musia sa navyše vysporiadať s demenciou, výživou a tak ďalej. Otázkou teda pre nás je, kde tkvejú tieto partnerstvá a ako byť relevantným partnerom našich zákazníkov a spotrebiteľov.

Mohla by vaša organizácia využívať lepšie nástroje na personalizovanú starostlivosť?

Dovoľte nášmu obchodnému zástupcovi spojiť sa s vami, prediskutovať vaše potreby a predstaviť pomoc v podobe značky TENA.

Prečítajte si súvisiace články