Nachádzate sa v <country>

Zvoľte lokálnu stránku TENA pre lokálne informácie.

Čo môžete očakávať

Žena v seniorskom veku a mladšia žena sa rozprávajú vonku – čo môžete očakávať, keď sa stanete opatrovateľom

Bežné výzvy

Člen rodiny. Milovaná osoba. Priateľ.  Starostlivosť o nich môže byť výzva. Ale môže vám to priniesť aj uspokojenie. 
 
Prečítajte si o 7 bežných výzvach, ktorým čelia opatrovatelia. A získajte tipy ako ich zvládnuť.
1. Vaše pocity

Život vás môže prekvapiť. A rovnako aj vaše reakcie na tieto prekvapenia. Ak zažívate niekedy negatívne pocity pri starostlivosti o milovanú osobu, neobviňujte sa. Ste obaja v úplne novej situácii, v ktorej je prirodzené pociťovať aj negatívne pocity, ako sú frustrácia a hnev. 

 
Pomôže vám, keď nad nimi pouvažujete. Porozmýšľajte, čo by ste mohli urobiť, aby ste sa vyhli situáciám, ktoré u vás vyvolávajú negatívne reakcie.  
 
Vďaka pochopeniu svojich pocitov môžete konať efektívnejšie a postarať sa o milovanú osobu oveľa lepšie.

2. Zmeny nálad

V jednom momente sa môžete cítiť fajn, ale následne vás emócie premôžu. Je to úplne normálne. Nezabudnite, že aj pocity osoby, o ktorú sa staráte, môže ovplyvňovať vaše vlastné. 

 
Ako opatrovateľ ste úzko spätí s touto osobou. Vaše pocity sa môžu pohybovať medzi láskou a hnevom, medzi optimizmom a pesimizmom. Najlepšie je tieto pocity akceptovať a nechať ich vychladnúť. Môžete ich oslabiť aj tým, že sa budete sústrediť na poskytovanie starostlivosti milovanej osobe. 
 
Tu je jeden tip: ak práve zažívate nepríjemnú zmenu nálady, pokúste sa na chvíľu sa zastaviť, zhlboka nadýchnuť a pomaly vydýchnuť. A ak sa dá, dajte si päťminútovú prestávku od opatrovania. Oba úkony vám pomôžu cítiť sa lepšie. Čo z vás urobí lepšieho opatrovateľa.

3. Izolácia

Občas sa môžete cítiť izolovane. Je to pochopiteľné. Môžete si pomôcť prekonať pocit izolácie tým, že sa o svoje pocity podelíte s ostatnými. 

 
Nezabudnite: aj keď majú ľudia okolo vás snahu vám pomôcť, nevedia, ako na to. Alebo majú strach vás osloviť. Preto o svojich povinnostiach opatrovateľa hovorte otvorene, bez pokusu získať sympatie. Tí, čo vás počúvajú, budú ochotnejší vám ponúknuť pomoc pri starostlivosti o milovanú osobu.

4. Problémy s komunikáciou

Ak chcete niekomu pomôcť, musíte ho pochopiť. Môže to byť ťažké, ak je osoba, o ktorú sa staráte, mentálne postihnutá, napríklad trpí Alzheimerovou chorobou alebo iným typom demencie.

 
V takom období sa pokúste zostať pokojní. Vysvetľujte alebo požiadajte osobu, o ktorú sa staráte, aby sa vyjadrila/a toľkokrát, koľko to bude nutné, aby ste sa vzájomne pochopili. 
 
Trpezlivosť vám pomôže prekonať nedorozumenia a stres pri zlej komunikácii. A to z vás urobí lepšieho opatrovateľa.

5. Problémy s plánovaním času

Opatrovatelia sú multifunkční, či už to chcú, alebo nie.  A to je dôvod, prečo si musíte naplánovať čas oveľa efektívnejšie. Potom si môžete šetriť energiu.

 
Ak potrebujete viac času, plánujte si svoje denné aj týždenné aktivity. Vytvorte si zoznam kľúčových úloh a rezervujte si čas aj sami na seba.
 
Ak potrebujete viac energie, zmeňte stravu, aby ste si zabezpečili dostatočný prísun vitamínov. Pokúste sa každý deň cvičiť – a spať o niečo viac.
 
Vďaka týmto jednoduchým radám získate pozitívnejší prístup a budete plní energie, takže dokážete milovanej osobe poskytnúť najlepšiu možnú starostlivosť.

6. Nezanedbávajte svoje vlastné potreby

Keď sa o niekoho staráte, je jednoduché zabudnúť sami na seba. Zabudnete jesť. Spíte oveľa menej. Menej cvičíte. A to všetko preto, aby ste mohli viac času venovať starostlivosti o milovanú osobu.

 
Ale to bude mať presne opačný efekt, ako očakávate. Budete príliš unavení, v zlej kondícii na to, aby ste poskytli dobrú a efektívnu starostlivosť. Nezabudnite sa postarať aj o seba tým, že:
  • budete pravidelne jesť;
  • doprajete si kvalitný spánok (7 – 9 hodín) každú noc;
  • budete pravidelne cvičiť;
Aj keď neexistuje hranica, ktorá by obmedzila mieru a kvalitu starostlivosti, ktorú chcete milovanej osobe poskytnúť, je dôležité, aby ste nezanedbávali sami seba. 
 
A pokúste sa v týždennom pracovnom pláne vyhradiť si aj čas sami pre seba.
 
Ak sa sami o seba dobre staráte: 
  • starostlivosť o milovanú osobu bude pre vás jednoduchšia;
  • budete mať pod kontrolou svoje negatívne emócie a frustráciu;
  • osoba, o ktorú sa staráte, z vás bude cítiť prílev pozitívnej energie.

7. Stagnácia

Aj keď je situácia každého opatrovateľa jedinečná, môžete získať užitočné informácie a tipy pri čítaní príbehov ostatných opatrovateľov a ich názorov. Keď sa dozviete, čím si prechádzajú, pomôže vám to cítiť sa menej izolovane a rozvíjať svoje schopnosti opatrovateľa.

 
> Navštívte Tipy od ostatných opatrovateľov, kde sa dozviete viac.

What are cookies?

Lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit amet.